»

Blog Walking Lists

Follower n Mollower

29 October 2010

Tips Bebas Jerawat Edisi II


Dulu dah ada n3 untuk bebas jerawat tanpa sebarang belanja. Hari ini ada sedikit lagi nasi tambah nyer ye. Info untuk kita saling cuba mencuba, dun wori x perlu keluar modal pun wokey..

Cuci Muka
Tang ni memang amatlah perlu. Walau macam mana malas skali pun jangan terus zzzz dengan make up ataupun tanpa cuci muka dulu..jangan ingat kulit kita bersih coz satu hari dok depan tv jerkkk taw.. seelok-eloknya guna air suam (paling efektif)

Pakai Pelembap
Kebanyakan pelembab untuk muka berjerawat mengandungi bahan yang boleh membuatkan kulit menjadi bertambah kering dan menggelupas. So seeloknya bagi yang kulit berminyak gunakan pelembab yang bersifat gel, krim atao lotion bagi yang berkulit kering dan kedua skali untuk orang yang berkulit kombinasi (untuk kawasan kering guna pelembab yang sesuai dan sebaliknya).

Kurangkan Make up
Normal lah kadang-kadang cik j dating menjengah kan. Untuk waktu ini seeloknya kurangkan sedikit aktiviti bersolek. Pakai ketika benar-benar dirasakan perlu sahaja. Dan gunakan produk kosmetik yang berasaskan sumber mineral yang tidak akan menutup liang roma/pori-pori yang akan memburukkan lagi keadaan.

Jangan picit Cik J dengan jari

Kadang-kadang tangan yang kotor boleh menyebabkan bacteria cepat merebak. So pastikan tangan benar2 bersih sebelum menyentuh muka. Tapi, jangan picit jerawat..

Hindari dari matahari
Dalam kehidupan seharian kita tidak dapat lari dari terkena pancaran matahari. So untuk meminimakan efek UVA/UVB tersebut, gunalah sunscreen yang SPF 30 ke atas. SPF 15 sudah tak mampu menghalang sinaran UV dalam dunia yang semakin membahang ini.

Minum banyak air (at least 8 gelas or 3 liter sehari..dah selalu dengar..susah nak amal..me too)

Buat senaman yang tetap (housekeeping pun boleh..)

Meditasi atau releksasi (relaxation)..membuta?!! atau apa yang boleh membuatkan kiter tenangkan fikiran dan badan.


Related Posts with Thumbnails