»

Blog Walking Lists

Follower n Mollower

05 October 2010

BeBas JeRaWat Tanpa SeBaRanG BeLanJA


Masalah utama bagi kebanyakan pompuan cam kita adalah Mr. J..jErAwAT… Actually terdapat banyak cara untuk men’clear’kan jerawat dari muka kita. Macam kata pepatah Inggeris ‘ prevention is better than cure’.

Cuba stop reading jap, setakat ini dah berapa jenama produk yang korang dah pakai n dah berapa fulus yang telah dibelanjakan… (bukan owang lain la tuhhh…) tapi kesannya, muka still ada jerawat ataupun mungkin ada sesetengah produk yang worth to buy yang berkesan kan…

Kat sini juz nak share beberapa cara yang boleh dipraktikkan untuk membebaskan kulit kita daripada jerawat tanpa sebarang belanja dan amat berkesan untuk jangka masa panjang berbanding segala macam produk yang banyak mengandungi bahan-bahan kimia. Jom sama-sama kita berkongsi info.

Mengamalkan diet yang sihat

Jaga pemakanan dengan mengamalkan diet yang sihat yang mengandungi segala macam zat. Macam dalam pyramid makanan lah cam kat dinding klinik2 tuuu…Elok lebihkan sayuran dan buahan dan elakkan makanan penyebab jerawat seperti makanan ringan dan berminyak.

Melakukan Senaman

Ini kerana dengan senaman yang betul dan mencukupi, liang-liang roma akan terbuka dan tidak tersumbat yang boleh menyebabkan jerawat. Tubuh badan juga akan menjadi sihat. Bagi surirumah, boleh exercise dengan melakukan kerja-kerja cam mengemas, mengemop lantai, bersih halaman, main kejar-kejar dengan anak2 dll…kira bonus 10-in-1 lah…

Tidur yang cukup

Ramai yang kurang mengetahui bahawa tidur adalah proses penyembuhan semulajadi. Segala jenis penyakit termasuklah masalah kulit. Kulit menjadi sihat apabila mendapat tidur yang cukup. Teringat masa bujang2 dulu masa kat u, kulit selalu berminyak n banyak naik jerawat coz tak cukup tidur esp time nak final exam kan…

Latihan Pernafasan

Lakukan dalam masa 15 minit setiap hari bagi merehatkan badan dan minda yang menbantu kepada proses penyembuhan kulit secara semula jadi.

Hilangkan stress

Stress atau tekanan memang bersahabat baik dengan jerawat. Golongan remaja adalah golongan yang paling bermasalah dengan jerawat kerana di peringkat umur peralihan ini banyak perkara yang ingin dicuba, dicapai dan macam2 lagi yang akan meningkatkan lagi stress. So cubalah lakukan benda2 yang menyeronokkan bagi mengurangkan stress untuk kesihatan tubuh badan, minda dan juga kulit.

Kebesihan diri

Pasal personal hygiene ni tak de sesiapa yang boleh tolong. So pandai2 lah urus diri sendiri dengan sebetulnya seperti mandi yang cukup dan jaga kebersihan diri yang lain2…(faham2 la)

Jaga sistem penghadaman

Sistem penghadaman yang tidak dijaga akan dipenuhi dengan segala macam toksin dan bahan2 yang tidak elok yang boleh menyumbang kepada masalah jerawat yang serius. Contohnya adakah anda mem’buang’ setiap hari?..ayat direct jerrr..me also only sometimes..nyorok..seeloknya mulakan mem… setiap hari untuk kesihatan kulit dan juga badan kita…I’ll try too..so no need to by pad yang tampal kat kaki tuuu,save budjet..Dah tajuk n3 ni pun bebas jerawat tanpa sebarang belanja kan…

SeLaMaT MeNcUBa n BeRaMal…


11 comments:

  1. tang first tu paling susah mahu buat.
    arrghh..

    ReplyDelete
  2. part bersenam tu dah 8thn lps dah bercita..tp smpai skrg tak buat2 lg..haisshhh!

    ReplyDelete
  3. yup agreed. skang macam2 makanan best..malam ni satay, malam besok kfc...kan

    ReplyDelete
  4. kekeke! nasihat yang bgus ya! akan ku cuba untuk merealisasikannya.haha!

    ReplyDelete
  5. Mungkin banyakkan minum akan dapat membantu....;-p

    ReplyDelete
  6. Lakukan sessi wap muka dengan air panas ....pun cara yang boleh buatkan kulit muka kita segar jeee

    ReplyDelete
  7. Wah ada banyak cadangan lain dari kawan2. Minum air banyak2 n wap muka...new ideas ada sesaper lagi nak nasi tambah sila2..

    ReplyDelete
  8. gunakan oxy heeeee
    tapi boleh guna tradisional punya method en .

    ReplyDelete
  9. @hayatul amirayup dat's but yang tu cam banyak chemical n can give long term effect...yg ni natural..beaty from within la gitewww..

    ReplyDelete
  10. heheh part 'melabur' tu setiap org lain2..kalau mmg dah biasa seminggu sekali melabur, xpe..asalkan ruti melabur tu xberubah..

    tidur yg cukup tu payah,dats y kita xley duk umah cuti2

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails