»

Blog Walking Lists

Follower n Mollower

01 October 2010

Awas ANDA TERLIBAT...

GEMPAKKAN tajuk...jom terjah



Kadang-kadang tanpa kita sedari sambil update blog ataupun buat blog walking, tahu-tahu dah 3 jam berlalu. Atau mungkin ada yang terlalu asyik sampai lupa nak makan minum, nak tidur, rehat dan sebagainya…only when the nature calls baru tersedar kan…

Bukan aper, pendedahan kepada skrin komputer yang terlalu lama boleh menyebabkan radiasi yang boleh meningkatkan risiko mendapat kanser, tumor, masalah penghadaman, sakit kepala, kulit cepat berkedut…pompuan mesti risau yang satu ni kan… Ya pendedahan kepada radiasi yang berpanjangan boleh menyebabkan kulit menjadi kering dan cepat berkedut.

Tapi bukan komputer saje radiasi jugak boleh berlaku juga dengan penggunaan handphone, oven n tv. Tapi semua peralatan yang ni kita guna sekali sekala dan tak berpanjangan macam komputer.
Radiasi komputer yang paling berbahaya untuk kesihatan kita dalam jangka masa panjang kerana kita duduk menghadap skrin monitor dengan muka kita menyerap radiasi.


Penggunaan laptop atao LCD tidak sepenihnya menghalang kita daripada terkena radiasi. Cuma laptop dan LCD mengeluarkan radiasi yang kurang berbanding CRT monitor yang biasa. Bagi yang menggunakan komputer seeloknya menggunakan filter yang boleh menapis sehingga 94-99% radiasi berbahaya dari skrin komputer…macam ai lorrr…


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails