»

Blog Walking Lists

Follower n Mollower

17 August 2010

Pehhh....tuaaa

sAMbil dok PikiaQ apa nak tulis untuk EnTRY BARU,,, teriNgat plak my Cousin dia tanYa camne nak elak baby dari kena demam kuning…Emy masa kecik dulu Alhamdulillah tak seMpat nak melarat may be coz dah buat PreVention awal2 kot….





Ok meh nak kongsikan rahSia yang Ramai tak Tau Kot…rasa-rasaNya laH….

CARa-Cara elak baby deMam Kuning…



1. Suruh si babah pergi beli AnGGur Merah….Simpan dlm biLik tau,,,kalo tak sekelip mata je habisss…tak sempat nak bagi kat baby…caranya…titiskan air buah anngur tu ke dalam sudu kecil n then bagi lah kat ToMeiii2 hirup…yuM Yum Yummy…buat lah selalu atau paling tak rajin cukupkan 3 kali….



2. Yang ni suruh lagi si BaBah2 pegi kedai mamak kat SelekoH 2…BELI seikat bendi….then bagi mak rebus 7 biji bendi tersebut sampai dirasakan lembut untuk diRaMas2….hehe ada yang senYum Ke Dengar perKataan RaMas2 ni….no hidden meaning Ok…nak nak di buLan yang penuh barakah ini…..OK ok ok….cara2nya… sediakan besen untuk mandikan baby dan air suam yang telah diramas dengan 7 biji bendi yang telah direbus td. Dah sebati semua,,,then bolehlah mandikan tomeiii anda….

p/s:Ini petua daRi BiDAN kampong Dri Kelantan tau…. SO tuan2 dan puan2 sekalian… cubalah di rumah masing2… Insyaallah….kita berikhtiar….

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails